2012-08-02

Διόδια και επίδραση στην οικονομία

Με αφορμή το άρθρο του Γιώργου Καισάριου σχετικά με τα διόδια και την επίδρασή τους στην οικονομική δραστηριότητα έψαξα λίγο το θέμα διόδια και τη χρήση τους στις ΗΠΑ. Η κάθε πολιτεία είναι υπεύθυνη για την πολιτική μεταφορών εντός των ορίων της, άρα και για το θέμα της χρήσης διοδίων ή μη. Γενικά, η χρήση διοδίων είναι πολύ περιορισμένη, και για συγκεκριμένα τμήματα αυτοκινητοδρόμων (ιδίως νέα) ή για τη χρηματοδότηση έργων και διευκολύνσεων / βελτιώσεων για τα οποία δεν υπάρχει χρηματοδότηση από άλλες πολιτειακές πηγές (δηλ. από φόρους). Αυτό επιτρέπει στις αρχές να δηλώνουν ότι πράγματι οι χρήστες δεν πληρώνουν δύο φορές για τον ίδιο δρόμο (και μέσω φόρων και μέσω διοδίων). Υπάρχει ωστόσο χρηματοδότηση από ομοσπονδιακές πηγές (άρα από τα χρήματα της ομοσπονδιακής φορολογίας).
Στην πολιτεία της Τζώρτζια μόνο δύο δρόμοι (GA-400, I-85) έχουν διόδια σε συγκεκριμένα σημεία τους ενώ πρόσφατα εισήχθηκε και η δυναμική τιμολόγηση (για ώρες αιχμής) σε κάποιες λωρίδες ταχείας κυκλοφορίας.
Κάτι παρόμοιο φαίνεται να ισχύει και στην πολιτεία της Ουάσιγκτων (βλ. εδώ.) με μόνο δύο γέφυρες και ένα πιλοτικό πρόγραμμα λωρίδων ταχείας κυκλοφορίας να έχουν διόδια.
Στην πολιτεία του Ιλλινόι το βόρειο τμήμα των αυτοκινητόδρομων περιλαμβάνει πολλούς σταθμούς διοδίων. Τα διόδια καλύπτουν τα έξοδα συντήρησης και λειτουργίας των συγκεκριμένων δρόμων (βλ. εδώ).
Στην πολιτεία της Μοντάνα δεν μπόρεσα να βρω καμία ένδειξη για χρήση διοδίων (μάλλον δεν υπάρχουν).
Ένα ενδιαφέρον γενικό άρθρο σχετικά με την ιστορία της (περιορισμένης) χρήσης διοδίων στους "διαπολιτειακούς" αυτοκινητόδρομους (interstate highway system) μπορείτε να διαβάσετε εδώ. Σε γενικές γραμμές ισχύει ότι και παραπάνω. Δηλ., η επιβολή διοδίων σε αυτοκινητόδρομους που έχουν χρηματοδοτηθεί από ομοσπονδιακούς φόρους είναι περιορισμένη (χρονικά ή τοπικά).

Πέραν αυτών, πρέπει να σημειωθεί ότι η μη χρήση διοδίων είναι ένας έμμεσος τρόπος επιδότησης της χρήσης ΙΧ αυτοκινήτων, κάτι που γενικά παρατηρείται στις ΗΠΑ καθώς υπάρχει και πολύ χαμηλός φόρος επί των καυσίμων (βλ. παλαιότερο άρθρο μου). Φυσικά, όλα αυτά πράγματι ενισχύουν και την οικονομική δραστηριότητα.

1 σχόλιο:

mantz είπε...

Σύμφωνα με ρεπορτάζ της Megan Anderle στο Real Business της 16/1/2014, αρκετές πολιτείες των ΗΠΑ βρίσκονται πλέον σε πορεία κατάργησης των διοδίων και αντικατάστασής τους με ένα σύστημα αυτόματης ηλεκτρονικής χρέωσης: Τhe future of the toll booth